Micro camper

Posted on

Het idee komt door mijn hobby “fotografie”, waarvoor ik wel eens vóór zonsopkomst ergens wil zijn om de “golden hours” vast te leggen maar dan moet je in de zomer midden in de nacht weg van huis.

Nu was ik op zoek naar een andere auto en zag een Peugeot Partner Tepee Outdoor staan die veel gebruikt worden als microcampers en het idee begon zich realistischer te ontwikkelen.

Op internet had ik al veel ideeën gevonden die te koop zijn of zelfbouw zijn. Van low-budget tot 2000-4000 euro. Nu wilde ik het redelijk low-budget houden omdat ik anders net zo goed in een hotel kan verblijven dichtbij de locatie. (Hotelkosten zijn minimaal 60-80€ per nacht).

Ben ik een hele handige dame?

Nou nee. Ik heb een klein beetje basiskennis van hout maar, met goede voorbereiding: onderzoek op het internet, schetsen, meten, maquette maken kun je al heel wat problemen voor zijn en over de indeling nagedacht hebben.

Keuzes maken

Wil je 1 grote bak, wil je het in 2 of 3 delen met tafeltje, welk materiaal, licht van gewicht of stevig en zwaarder, etc. allerlei keuzes om vooraf al over na te denken zodat het eindresultaat is wat je verwachte.

Zoek op Pinterest, Google, etc naar ideeën en je zal vast goede plannen tegenkomen die je als basis kan gebruiken.

Hout keuze

Voor het keuze van het hout zijn er diverse opties: Multiplex, MDF, betonplex. Mijn keus is vochtwerend multiplex. Betaalbaar, makkelijk te bewerken, vochtwerend en met deuvels en houtlijm vast te zetten. (kijk wel bij welke bouwmarkt je het koopt want de prijs en kwaliteit van de multiplex verschillen nogal).

Wil je het vaak gebruiken en komt het in aanraking met vuile schoenen, water, etc. Dan is het te overwegen om voor betonplex te kiezen. Wel moeilijker te bewerken, zwaarder maar duurzamer in afwerking.

Bij veel bouwmarkten kun je het hout op maat laten zagen en sommige bouwmarkten doen dat veelal gratis. Aanrader om dan niet op een zaterdag (de drukste dag in een bouwmarkt) dit te gaan vragen maar in de week te gaan dan hebben ze de tijd en kunnen dat veel preciezer dan dat jezelf kan.

De basisbak

Ik heb de basis genomen van een 118 cm breedte en nog alles eens extra nagemeten in mijn auto. Daarmee kwam ontdekte ik 2 uitsteeksels in de kofferruimte die de maat beperken tot 116 cm. Dus mij vloerdeel en zijkanten kon maximaal 116 cm breed zijn met wel een bovenblad van totaal 118 cm.

Bij de indeling van de basisbak heb je verschillende opties:

  • Tafel in het midden (basis in drieën delen)
  • Tafel aan 1 zijde (basis in tweeën delen, bv als je de camperbox alleen gebruikt)
  • Geen tafel, meer opbergruimte (gebruik dan een middensteun aan de voorzijde van de basis

Ik wilde 2 bankjes en een tafeltje, dus mijn bak is in 3 gedeeld.

De hoogte van de basisbak heb ik op 40 cm gehouden. Je kan nog 2 cm lager maar dan is het moeilijker om een draagsysteem zoals 2 balken te installeren omdat de stoelen dan in de weg zitten. Hoger dan 40 cm is geen aanrader aangezien ik met normaal postuur al met mijn hoofd tegen het dak aanzit.

Een ander punt was de draagconstructie van het slaapdeel. Je komt systemen tegen die het dragen van het slaapdeel aan de gordels bevestigen. Omdat ik twijfel over de stevigheid en stabiliteit van dit systeem is mijn keuze gevallen voor 2 balken van 44 x 44 mm onder het de platen.

Ik ben wel op twee problemen gestuit bij het maken:

  • Heb een uitsparing moeten maken in de balk voor de achterstoelen. Deze waren net te hoog en heb dit met een 2 cm inkeping opgelost.
  • De aansluiting met de basisbox. Dit heb ik opgelost met 2 kastmagneetjes. Dit is niet voldoende om het hele slaapdeel te dragen (max 4 kg) dus nog aan beide kanten een klein latje geplaatst.

Na de keuzes gemaakt te hebben heb ik een boodschappenlijstje gemaakt voor de bouwmarkt.

Boodschappenlijst

  • 2 x platen 244 x 122 cm (laten zagen op maat)
  • Deuvels 6 mm (indien niet in huis: incl deuvelmerkzetters)
  • Schroeven
  • Boortjes: deuvelboor 6 mm met afstandhouder, 2 of 3 mm houtboor om voor te boren
  • 2 x 44 x 44 mm balken 210 cm
  • 1 x 18 x 18 mm balk 210 cm
  • 2 magneetjes voor kasten max 35 mm breed
  • 2 lange schroeven met gladde bovenzijde en vleugelmoeren voor poten vast te houden
  • Ronde tafelpoot www.dewitschijndel.nl
  • 2x opbouwrozet voor tafelpoot www.dewitschijndel.nl

Gereedschap

  • accuboor / schroevendraaier (ph2 en ph1)
  • Zaag
  • Afkortzaag en ijzerzaag
  • Vijl, schuurpapier, schuurmachine
  • Pen of potlood
  • 18 mm houtboor
  • Schuurmachine
  • Bijtel
  • Decoupeerzaag
  • Meetlat (duimstok)
  • Winkelhaak
  • Lijmklemmen 2 a 4 stuks
  • Hamer
  • 1x Pianoscharnier

Het bouwen.

Eerst de 2 balken (44 x 44mm) los op de vloer gelegd en daarop het vloerdeel. Eerste check of alle planken de juiste maat hebben en passen.

Het vastzetten van de panelen doe je eerst het achterpaneel en dan de 2 buitenste zijpanelen.

Achterpaneel: merk de onderzijde waar de deuvels moeten komen en boor deze in (2,5 cm diep, volgens aangegeven diepte, zie verpakking). Ik heb er 4 geboord verdeeld over de lengte van het paneel. Plaats de deuvelmarkeerpuntjes in de gaten en zet deze over op het vloerdeel. Dit gaat het best met een tik van de hamer op de bovenzijde. Om het paneel niet te beschadigen gebruik je een restje hout om daar met de hamer op te slaan.

Boor de merken van de deuvels in tot (aangegeven diepte, zie verpakking) 1 cm, doe de deuvels in het achterpaneel en pas het op het vloerdeel.

Zijpanelen: Zet merkjes op de onderzijde en bovenzijde van de plank met pen of potlood zodat je later weet wat onder en boven was. Merk ook de planken bv. met 1 2 3 of 4.
Onder- en bovenaan het paneel heb ik 4 deuvelgaten gemaakt en de achterzijde 3. Dit kun je in 1 x afmeten en boren door de platen naast elkaar te zetten.

Plaats de buitenste zijpanelen met de deuvelmarkeerpuntjes op het vloerdeel en achterpaneel. Weer overzetten met een tik van de hamer, inboren en passen.

De binnenste panelen die er tussen komen is even goed uitmeten en ook op dezelfde manier ertussen plaatsen. Om het tafelblad te kunnen gebruiken als slaapdeel is het belangrijk om een klein balkje te plaatsen op de binnenste zijpanelen. Zodat later het tafelblad daarop kan liggen. Deze zet je als eerste vast met houtlijm en 3 of 4 schroeven.

Als deze goed staan kunnen de bovenpanelen bevestigen worden. Voor de deuvelgaten ik heb eerst de achterste, dan de zijpaneel en daarna het tussenpaneel overgezet en ingeboord. Zo kon ik per deel checken of het goed stond.

De constructie zit nu in elkaar maar nog niet vast. Voor je dit definitief vastmaakt is het verstandig de basisbak in de auto te plaatsen en te bekijken of het past en geen problemen zijn. Past het schroef en lijm het dan vast. Voordat je het vast schroeft is het verstandig met een heel dun boortje het voor te boren zodat het multiplex niet splijt.

Het slaapdeel

Het slaapdeel was de bedoeling dat de 2 delen vast kwamen te zitten aan de basisbak maar door het eerst te testen kwam ik er achter door een verbreding in de koffer van de auto dat het niet mogelijk was om het te kunnen uitklappen. Dus het slaapdeel is 1 los element van 2 planken die met een pianoscharnier aan elkaar zitten.

Om het gewicht wat te verminderen heb ik er met een gatenboor een patroon in geboord zodat het gewicht gereduceerd is en ook de slaapmatjes kunnen ventileren.

Zoals eerder vermeld kun je het slaapdeel op diverse manieren laten steunen. Aan de gordel, op poten, draagbalk die liggen op de stoelen. Voor mij was de keuze dat ik het op poten wilde zodat ik het ook kan gebruiken zonder stoelen en aan de gordel is een bevestiging waar ik minder vertrouwen in heb.

De het slaapdeel kan ik aan de poten bevestigen met een lange schroef en vleugelmoer.

Raamisolatie

Ook hier heb je kant en klare pakketten voor 200-300 Euro maar om het “budget” verhaal door te trekken heb ik besloten het zelf te maken, of liever gezegd met een handige zus en moeder.

Materiaal heb ik gekocht bij: www.obelink.nl

Voor 60 euro een (bijna) compleet pakket. Bijna compleet omdat er geen zeilringen bij zaten om de zuignappen te bevestigen. Deze dien je los te kopen (kun je bij de Gamma verkrijgen, zeilringen 11 mm, ongeveer 17 euro).

Eerst het sjabloon proberen te maken. Makkelijker om met twee te doen 😉 maar alleen ook met wat plakband en lenigheid zijn de sjablonen je maken.
Aan de binnenzijde van de wagen opmeten, de buitenrand (het rubber) van het raam volgen, knippen en passen.

De voorruit heb ik de helft van gemeten omdat het plastic anders te groot werd om goed te meten.
Update: De voorruit had ik minder hoog kunnen maken, want is nu wat te lang maar daarin tegen is het wel goed sluitend nu.

Slaapmat

Voor een goedkope slaapmat kun je kijken bij bijvoorbeeld de decatlon. voor 25-35 euro heb je al een luchtbed van 120 cm breed. Ik ben zelf nog aan het twijfelen of ik een zelfopblaasbaar matje wil of luchtbed. Zelfopblaasbaar zijn duurder maar misschien praktischer om 2 losse delen te kopen en te gebruiken.

Kosten

Wat betreft de kosten is het erg afhankelijk waar je de materialen inkoopt en wat voor materiaal. Ik wilde het basis en budget houden. Bijkomend gaan nog de slaapmatten zijn en eventueel wat klein camping materiaal die het comfortabeler maken. Denk aan opbergboxen, een lamp, huishoudelijke producten. geschat ongeveer een € 200 nog erbij rekenen.

Kosten basis
Bouwmarkt uitgave (hout / gereedschap)175
Tafelpoot35
Verf25
raamisolatie DIY pakket60
Zeilringen17
Uitgave312